Kisah Empire Perniagaan Coca-Cola









Kisah Perniagaan Coca-Cola

 

           

           Tahukah anda bahawa Syarikat Coca-Cola adalah sebuah syarikat Amerika yang khusus dalam minuman ringan? Syarikat ini adalah salah satu syarikat terbesar yang terkenal dan terkenal di seluruh pelusuk dunia. Kita semua tahu apa itu Coca-Cola dan kita mesti minum sekurang-kurangnya sekali dalam hidup kita. Kita boleh melihat iklan dan iklan setiap hari mengenai soda ini di seluruh tempat. Sesungguhnya, pengaruh minuman Coca-Cola ini adalah disebabkan oleh statergi pemasaran yang kuat dan kukuh juga selalu digunakan dan dipertingkatkan selama bertahun-tahun oleh Syarikat Coca-Cola, dan pada masa kini salah satu yang paling berkesan di seluruh dunia adalah Coca-Cola selain rakan seperniagaannya iaitu perniagaan makanan segera francais terbesar di dunia ialah syarikat McDonald.

 

           Pengasas Coca-Cola yang terawal adalah Dr John S. Pemberton. Dr Pemberton memulakan syarikat Coca-Cola pada tahun 1886. Dr Pemberton adalah ahli farmasi Atlanta yang mencipta sirap berperisa yang menyebabkan soda berasa sangat baik apabila digabungkan dengan air berkarbonat. Frank M. Robinson, pembimbing dan rakan kongsi Dr Pemberton, datang dengan idea menamakan minuman Coca-Cola. Dr Pemberton dan Robinson tidak kekal sebagai pemilik tunggal untuk masa yang lama. Pada masa Dr Pemberton meninggal pada tahun 1888, dia telah menjual fraksi perniagaannya kepada pihak yang berlainan.



            Balik cerita tentang pasaran iklan yang dibuat oleh syarikat Coca-Cola ini, kita semua melihat tentang iklan minuman soda ini di media massa seperti di paparan television,Youtube, dan seumpamanya, bahkan sebagai penaja sukan nombor satu dunia iaitu bola sepak kerap kali atau di acara antarabangsa seperti Piala Dunia FIFA dan sukan olimpik. Oleh itu, kita boleh mengatakan bahawa syarikat Coca-Cola mempunyai pengaruh terhadap sukan, tetapi juga mempunyai pengaruh terhadap budaya, tradisi dan lambang kebanggaan negara. Coca-Cola dan iklannya mempunyai kesan yang besar terhadap budaya Amerika. Sudah menjadi satu simbol kuat Amerika Syarikat di dunia sejak akhir Perang Dunia Kedua. Coca-Cola adalah simbol Amerika dan kuasa Amerika Syarikat di dunia(cold war). Syarikat ini dapat memimpin imej Coca-Cola dan negaranya di setiap benua. Coca-Cola telah menakluki dunia dengan produk pengguna yang mudah.



            Namun begitu, minuman Coca-Cola tidak sihat dan boleh mendatangkan mudarat apabila pengguna kerap kali membeli untuk meminumnya. Dalam pada itu, syarikat-syarikat soda sedunia telah meyakinkan penyelidik dan profesional kesihatan agar tidak bimbang tentang kesan kesihatan dari minuman manis.Penjualan gula-gula dan minuman diet telah jatuh selama sedekad di Amerika Syarikat, dan Gallup Poll baru mengatakan 60% rakyat Amerika cuba menghindari minum soda. Dalam percubaan untuk membalikkan trend ini dan menafikan kebimbangan mengenai kesan kesihatan minuman beralkohol, industri soda memainkan unsur-unsur buku kecil klasik: membuang keraguan ke atas sains, mendiskriminasi pengkritik, menggunakan statistik pengasuh dan sifat obesiti terhadap sikap tidak bertanggungjawab peribadi.


            Kita tahu bahawa di Amerika Syarikat, salah satu sebab-sebab obesiti adalah lebihan kandungan gula dalam soda. Sebenarnya, setiap warga Amerika meminum 170 liter soda setahun, iaitu sebanyak 20 kilos gula. Di Mexico, penggunaan minuman Coca-Cola sangat penting kerana warga Mexico tidak mempunyai kemudhan minuman air seharian, akibatnya mereka kerap meminum Coca-Cola dalam beberapa tahun, 100% penduduk Mexico boleh menjadi gemuk.

Comments

Popular posts from this blog

TAPAI JERUNG

PANCING HARTA KARUN DI LONGKANG?